måndag 21 april 2014

En lååååång fredag, del I

Den här påsken har verkligen levererat. Såg i mitt bloggarkiv att vi hade snö förra påsken (jisses, det är svårt att föreställa sig). Men den här påsken har vi haft högsommarvärme. Så pass. Fram tills idag. Lite mer inomhusväder. Men det kanske är bra så man får nånting gjort inomhus också. Och så jag med gott samvete kan gå igenom en jättedrös bilder från de två första påskdagarna då vi var iväg på äventyr. Bilderna är många och det var verkligen en lååååång långfredag så jag får dela upp dem i olika inlägg. 

Här kommer del I. 




Galet kanske, att man som tågpendlare väljer tåg som transportmedel när man är ledig. Eller kanske inte. Barnen har varit sugna på åka tåg så de skulle få sitt lystmäte.


På fredagmorgonen hoppade vi på tåget mot vår första anhalt. 





Och vår vana trogen var hade vi inte hunnit åka många stationer förrän nån blev hungrig. Tur att jag hade packat ner köttbullsmackor i vår för en gångs skull minimala packning. Travel light är inte lätt. Till och med barnen reagerade över att vi hade ovanligt lite packning med oss...

Barnen, som btw inte visste vart vi skulle förrän vi satte oss på tåget. En heder åt barnen dock, som tog med jämnmod att vi först inbillade dem att vi skulle åka till mammas jobb.  




Apropå packning.
Loppan valde att packa ner sin senaste kära ägodel. Dagboken. Passande för en resa. 
Att hon inte riktigt kan skriva mer än några ord i taget gör väl ingenting. Verkar lovande för framtiden tycker jag att ta med dagbok på resa. My girl.




När vi kom fram till vår första anhalt bytte vi tillfälligt transportmedel från tåg till båt.
Och i väntan på tåget kan man äta fler köttbullsmackor och läsa lite bok. 




Och vem blir väl förvånad att Loppan börjar bläddra i båtens shoppingkatalog?
Nä, tänkte väl det. My girl.




Storebror valde istället att prova lyckan i en sån där maskin där man kan dra i ett snöre och om man har tur vinner man nåt. Det hade han så klart inte. Men han kan inte glömma att han för två år sen hade tur i sån maskin och vann en bärbar liten radio.




När båten lade till land var vi i ett annat land.




Där man vår- och sommartid alltid möts av den här synen när man precis stigit av båten. Alltså dessa blommor!




Till konstant Supertilbud. Vilka priser!
Synd bara att vi åkte tåg och skulle övernatta så jag inte kunde shoppa loss och ta med hem...





Synd också - eller kanske tur för plånboken - att man i detta landet verkligen tar långfredagen på allvar och har stängt. 

  


Nästan överallt.
Men här var vi inte så sugna på att gå in. 




Dock var det nån som kastade lystna blickar in i det här skyltfönstret.
Kanske inte så oväntat.




Själv kastade jag som sagt lystna blickar på det här.
Danskarna och deras blommor. Dejligt.




Som sagt, i Danmark tar man långfredagen på allvar. Förutom blomsterbutiker och spritbutiker var det bara nån enstaka restaurang som hade öppet.




Och nåt kondis som lockade med Kager bagt med kaerlighed. 
Fast de hoppade vi över. Vi hade ju köttbullsmackor i magen. 




Men efter en stunds flanerande på nästintill folktomma gator blev vi, trots köttbullsmackor, lite hungriga.

Men innan vi tittar på vad vi åt tittar vi på lite fina danska miljöer:










Ja vi var ju som sagt hungriga igen. 




Och vad äter man i Danmark vid lunchtid? Smörrebröd och en öl.




Och så skålar man för påsken. Var och efter sin egen smak. I öl, cola och chokladmjölk.




Vad äter jag helst i Danmark? Fiskefilet og remoulade.
Åh så gott...




Försvinnande gott. Trots att jag nog inte var lika hungrig som resten av familjen. Efter de där köttbullsmackorna.




Med ålderns rätt var det en som passade på att ta en mikrovila på restaurangen.




Vi andra passade på att göra nåt annat.




Ja. Familjen Uppkopplad.




Med en kul bild från restaurangens toalett - danskarna har koll - så tar vi en paus här. 
Innan jag fortsätter bildregnet. Innan vi hoppar på tåget och far vidare på vår påskresa.




Men istället för att avsluta med en bild från en toalett väljer jag ännu en ljuvlig blomsterbild.
Som sagt, danskarna och deras blommor.


To be continued.


1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vilka underbara bilder! Det känns som om jag själv varit med (men det var jag ju på mitt sätt...) Vilken utflykt och vilket miljöombyte, bara runt hörnan :-) /M